Älgköttgryta med svartvinbärsgele.

Hade en stor bit älgkött i frysen som jag var sugen att göra något med. På senaste har våran frys svämmat över med älgkött, det är så bra att ha en styvfar som är jägare. Så jag ville göra något kul istället för det gamla vanliga. Mamma brukar göra goda köttgrytor, så jag tog lite inspiration därifrån och gjorde den med en egen spinn.



5-6 port

1 kg köttbit
1 liter vatten
0,5 dl soya
2 rågade tsk svartvinbärsgele
1 buljongtärning (kött)
2 dl grädde
2-3 morötter
1 gul lök
peppar
timjan
salt

Toppredning
5-6 msk mjöl
1 dl vatten

1. Skär köttet i mindre bitar och stek så att de får fin färg. Koka upp vattnet med soya, lök klyftor, peppar, timjan, buljongtärningen och svatvinbärsgele. Sen när det har börjat att koka häller du i köttet, lägger på ett lock och låter det koka i ca 2 timmar för att få det mört och gott. 2. Efter 40 min häller du ner de skivade morötterna. Provsmaka gärna en köttbit för att se om det är tillräckligt mört och smakrikt. Och när grytan väl är klar så avslutar du med grädden och sist en toppredning.

Kommentarer
Postat av: Bullmamman

Det där såg riktigt gott ut!

2011-10-25 @ 19:32:20
URL: http://bullmammasara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback