Festgryta.

Det här receptet har jag fått av min mamma som har fått det av nån annan och så vidare. Det är supergott! En riktigt krämig och god gryta med en blandning av paprika och curry. Servera med ris och en blandsallad, verkligen så gott. Med grädde och färskost i. Hittar ni ett av mina recept som inte innehåller grädde så är det något fel, haha. Har upptäckt att jag nästan aldrig lagar mat utan grädde i. Har ni också någon viktig ingrediens som alltid måste vara i?



1 fläskfile (ca 600 g)
100 g färskost (med eller utan smak, men helst någon med paprika).
1 msk smör
1 msk mjöl
3 dl grädde
1 skivad banan (men jag brukar skippa den)
3 tsk paprika krydda
3 tsk curry krydda
1 paprika
1 krm vitpeppar
Salt


1. Stek file, salta och peppra ihop. Slå över i någon annan skål tillsvidare & spara stekspadet. 2. Bryn smör, paprika och curry kryddorna. Häll i mjölet, rör om och häll i stekspadet. 3. Sen häller du i grädde och färskosten, låt det smälta ihop och häll sen i fläskfilen och banan. 4. Låt allt puttra ihop och garanterat salta och krydda på (jag fick krydda på massor och variera mellan curry och paprika för att få den rätta smaken). Avsluta med att skära paprika ringar och lägga i grytan, klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback