Hallonpannacottapaj.

I helgen som var så hade ju Sara sitt avskedskalas och då kände jag mig bakglad och ville göra något gott. Jag såg framför mig den dära citron cheesecaken med färska jordgubbar på. Tyvär blev det inte så då jag upptäckte att jordgubbarna hunnit mögla. Det var bara att improvisera och hips vips blev det en hallonpannacottapaj som blev mycket god kan jag säga. Krämig och syrlig, alla kommer att älska den säger jag bara. Kom ihåg bara att den behöver 3 timmar i ett kylskåp för att stelna innan man serverar den.
Pajdeg
12 st digestivekex
75 g smör
Fyllningen
3 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl socker
250 g hallon eller jordgubbar
200 g philadelfiaost
1. Kör kex och smör i matberedare (eller så kan du mosa kexen i en plastpåse med en kavel, blanda ihop det smälta smöret med kexblandningen i en skål bara). Tryck ut blandningen i botten på en pajform eller en bakform med löstagbar botten. Låt stå i kylen medan fyllningen görs.
2. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
3. Häll grädde och socker i en tjockbottnad kastrull och sjud på svag värme tills sockret har löst sig.
4. Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur och rör ner dem i grädden. Ta bort kastrullen från värmen och låt svalna något.
5. Mixa hallonen med mixer-stav eller i matberedare till en puré. Rör ner cream cheese och purén i grädden. Vispa till en slät kräm och häll den i pajformen.
6. Låt pajen stå i kylskåpet i minst 3 timmar eller tills den har stelnat. Servera med färska bär.
När Sara hade sitt avskedskalas  kände jag mig bakglad och ville göra något gott. Jag såg framför mig den dära citron cheesecaken med färska jordgubbar på. Tyvär blev det inte så då jag upptäckte att jordgubbarna hunnit mögla. Det var bara att improvisera och hips vips blev det en hallonpannacottapaj som blev mycket god kan jag säga. Krämig och syrlig, alla kommer att älska den säger jag bara.


Pajdeg
12 st digestivekex
75 g smör

Fyllningen
3 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl socker
250 g hallon eller jordgubbar
200 g philadelfiaost

1. Kör kex och smör i matberedare (eller så kan du mosa kexen i en plastpåse med en kavel, blanda ihop det smälta smöret med kexblandningen i en skål bara). Tryck ut blandningen i botten på en pajform eller en bakform med löstagbar botten. Låt stå i kylen medan fyllningen görs. 2. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten. 3. Häll grädde och socker i en tjockbottnad kastrull och sjud på svag värme tills sockret har löst sig.

4. Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur och rör ner dem i grädden. Ta bort kastrullen från värmen och låt svalna något. 5. Mixa hallonen med mixer-stav eller i matberedare till en puré. Rör ner cream cheese och purén i grädden. Vispa till en slät kräm och häll den i pajformen.


Låt pajen stå i kylskåpet i minst 3 timmar eller tills den har stelnat. Servera med färska bär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback