Lyxix jordgubbstårta med jordgubbsmousse.

Inte så komplicerad tårta med tanke på att jag bara gjort 4 tårtor någonsin i hela mitt liv. De har jag bara slängt ihop eller så har det varit Brittatårta som är så otroligt god den också. Ville göra en liknande variant för jag älskar verkligen maräng! 

Köpte en färdig maräng och satt den i tårtan, men den smälte tyvär. Men det var nog för att jag satte marängen på ett lager med mousse, den smälter inte om man sätter den mellan två bottnar. Men det gjorde inget att den smälte ihop, den blev ändå hur god som helst. Blev en söt och god smak tillsammans med fyllningen. Den här tårtan blev inte för söt och sliskig, helt perfekt enligt mig. Ni bara måsta testa moussen!






Jordgubbsmousse (räcker till 2 lager)
225 g jordgubbar
1 dl gelesocker multi
100 gram cream cheese
2 dl grädde
1. Koka upp de frysta jordgubbarna och mosa de när de har blivit mjuka, låt koka 2 min. 2. Tillsätt gelesockret, rör om, låt koka ytterligare 30 sekunder och sen låter du det svalna. 3. Rör ihop med färskosten. Vispa grädden och blanda ihop allting. Låt stelna ett litet tag i kylskåp innan du fyller tårtan.
Botten, maräng, mellersta delen, jordgubbsmousse, mosad banan med kokos och sen toppen.


Jordgubbsmousse
225 g jordgubbar
1 dl gelesocker multi
100 gram cream cheese
2 dl grädde

1. Koka upp de frysta jordgubbarna och mosa de när de har blivit mjuka, låt koka 2 min. 2. Tillsätt gelesockret, rör om, låt koka ytterligare 30 sekunder och sen låter du det svalna. 3. Rör ihop med färskosten. Vispa grädden och blanda ihop allting. Låt stelna ett litet tag i kylskåp innan du fyller tårtan.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Läskande...... :-)

2011-10-25 @ 19:18:35
URL: http://mittliviovik.blogg.se/
Postat av: Hanna - Bakfnatt

Vilken härlig jordgubbstårta! Jättefin =)

2011-10-26 @ 15:22:07
URL: http://www.bakfnatt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback