Schweizernöt kladdkaka.

Jag gav kladdkakan namnet Schweizernöt kladdkaka för jag tyckte att kladdkakan påminde mig om schweizernöt chokladkaka. Och den chokladen är ju bara för god! Den här kakan blev väldigt chokladig och maffig, lagomt kladdig och god. Aldrig bakat en kaka med marabou men jag tyckte att den blev bra. Kul att testa något nytt!





200g smör
250g marabou mjölkchoklad
3 dl strösocker
2 1/2dl vetemjöl
1tsk vaniljsocker
3st ägg
100g nougat
50g mörk kvalitétschoklad
1 stor näve hasselnötter
1. Smöra och mjöla en form (24cm i diameter) med avtagbar kant. Smält smöret i en kastrull, bryt ner mjölkchokladen i det smälta smöret och låt chokladen smälta. 2. Blanda strösocker och ägg i en bunke, häll över chokladsmeten. Sikta ner mjöl och vaniljsocker och blanda tills du har en jämn smet. 3. Häll i smeten i formen och grädda mitt i ugnen i 25-30min. 4. Låt kakan svalna ordentligt. Smält samman nougat och den mörka chokladen och bred på kakan. Grovhacka nötterna och strö över dem över kakan.
200g smör
250g marabou mjölkchoklad
3 dl strösocker
2 1/2dl vetemjöl
1tsk vaniljsocker
3st ägg
100g nougat
50g mörk kvalitétschoklad
1 stor näve hasselnötter

1. Smöra och mjöla en form (24cm i diameter) med avtagbar kant. Smält smöret i en kastrull, bryt ner mjölkchokladen i det smälta smöret och låt chokladen smälta. 2. Blanda strösocker och ägg i en bunke, häll över chokladsmeten. Sikta ner mjöl och vaniljsocker och blanda tills du har en jämn smet. 3. Häll i smeten i formen och grädda mitt i ugnen i 25-30min. 4. Låt kakan svalna ordentligt. Smält samman nougat och den mörka chokladen och bred på kakan. Grovhacka nötterna och strö över dem över kakan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback