Helstekt oxe och potatisgratäng. Lyxfredag!

Skickade Peter för att köpa något kött. Han kom hem med oxfile! Vilken lyx. Var ett bra tag sen jag åt det faktiskt. Jag älskar att tillaga kött, det är det bästa jag vet! Men blir alltid lite nervös när det är oxfile, det är så pass dyrt och jag vill inte lyckas torrsteka köttet. Kött ska vara perfekt rött, inte blodigt, mera rosa. Men nu har jag faktiskt lärt mig hur våran ugn fungerar. Jag ska sen komma med en bra lista på temp till kött som jag alltid går efter! Vi hade inge grönt så det ser lite trisst ut på tallriken, men den näst godaste gratängen iallafall (den godaste gör mamma).

Och som vanligt går jag inte på mått, jag gör bara ungefärliga mått för eran skull.






Potatisgratäng


ca 10 st fasta potatisar
1 liten påse västerbottensost
5 dl grädde
1 liten lök
2 vitlöksklyftor
salt n´peppa

1. Lägger ut häldten av potatisen i formen. Sen blandar jag grädde, vitlök, salt, peppar och mer än hälften av västerbottensosten till en salig blandning. 2. Häller hälften över potatisen, ett sista potatislager och sen resten av blandningen. Sen brukar jag röra om, om det går. 3. In i ugnen i ca 30-40 min på 200 grader. När gratängen har varit inne halva tiden tar jag ut den och häller på resten av osten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback