Vitlöksfylld fläskfile med ruccolaslungad färskpotatis.

Det har vart riktigt gott! En väldigt "lätt" rätt som inte är för tung och maffig. Däremot blev inte snittet så djupt , så det blev för lite vitlöksröra. Men det blev över så jag satte på en stor klick efteråt ;) Det är inte farligt att äta fläskfile som är lite rosa, många är ju livrädda för det. Så länge det inte är rött! En gammal myt som behöver krossas tycker jag. Men köttet blev helt perfekt och smarrigt med tomatsalsa till.





Fläskfilen

1 fläskfile
200 g creme cheese (jag använde mig av en med örter i)
1 vitlöksklyfta
steksnöre

1. Skär ett snitt i fläskfilen. Blanda sen pressad vitlök, creme cheese och lägg i snittet. 2. Ta stektråd och knyt ihop filen, stek lite så att det får fin färg, salta och peppra och in i ugnen på 175 grader i ca 25 min (jag tog ut efter ca 20).

Ruccolapotatis

färskpotatis
ruccola
timjan
citron
olivolja

1. Lägg potatis i en form och häll över rikligt med olivolja. På med några knippen timjan, salta och in i ugnen på 175 grader i 25 min. 2. Hacka ruccolan och sätt det i en skål tillsammans med några droppar citron och olivolja. När potatisen är klar så häller du ner den i skålen och skakar om i "dressingen".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback