Focaccia med soltorkad tomat & västerbottensost.

Foccacia är så himla gott. Det hjälper inte heller att jag kan receptet utantill i huvudet. Vi bakar det ju trots allt varje dag i köket! Så, här bjuder jag på riktigt smarrigt focaccia recept. Hade varken oliver eller färska tomater. Så det fick bli en med bara soltorkade. Det är det ju faktiskt godast, tycker jag iallafall ;)



25 g jäst
1 l mjöl
4 dl vatten
4 msk mjölk
2 msk honung
2 msk olivolja
0,5 tsk salt
1 msk dragon
 
Garnerings tips
Coktailtomater, oliver, soltorkade tomater, ruccola, flingsalt, timjan, fetaost, svamp.


1. Smula ner jästen och rör ner det "fingervarma" vattnet. Sen ner med alla övriga ingredienser förutom mjölet.
2. Häll ner mjölet och rör ihop till en deg. Låt den sen vila under en bakduk i 20 min.
3. Häll olivolja i en stor plåt och tryck ut degen i plåten. "Rör" litegrann på degen så den inte fastnar i plåten.
4. På med önskad garnering och låt den jäsa ytterligare 15-20 min. Sen in i ugnen på 175 grader i ca 20-25 min.

Kommentarer
Postat av: Greyzone

Det ser verkligen fantastiskt gott ut. Verkar inte särskilt komplicerat heller så det blir till att prova på.

Något jag letat efter ett tag är recept på riktigt goda majsbullar. Är det något du har recept på, eller kanske tips på var jag kan hitta.

Svar: Svar: Jag har hört talas om de där majsbullarna. Men aldrig testat själv! Jag lovar att återkomma med ett recept. Jag blev så himla sugen själv att baka dessa. Jag älskar majs!
mycookingheart.blogg.se

2012-10-23 @ 20:16:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback