Chokladmuffins alá London style.

Kladdkaka blir det oftast när jag snabbt vill stilla mitt sötbegär. Men igår ville jag göra något annat så det fick bli chokladmuffins. Satt och kollade igenom min receptbok från Hummingbird Bakery i London och hittade ett recept på chokladmuffins. Mycket goda blev dom! Nästa gång ska jag göra en frosting av vitchoklad till, var lite lat igår. Det skulle även vara vaniljessens i receptet, men hade det inte hemma så jag bytta ut det mot vaniljsocker istället.

Eftersom måtten är i gram så har jag gjort om receptet i dl så det blir enklare för er om ni inte har en våg.







ca 15 muffins

2 ägg
200 g (2,5 dl) strösocker
130 g (2 1/4dl) mjöl
50 g (1 dl) kakao
2 tsk bakpulver
en nypa salt
1 1/2 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
160 g smält osaltat smör
125 g grovt hackad choklad

1. Värm ugnen till 175 grader. Vispa socker och ägg luftigt. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och salt. Höll upp mjölken i något litet. 2. Vispa växelvis ned de två blandningarna i äggsmeten, lite i taget. Vispa tills allting har blandats väl. Rör ner det smälta smöret med en slickepott och rör sedan ner den hackade chokladen. 3. In i ugnen i ca 17-20 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback