Brittatårta.

Förra veckan så bakade jag en Brittatårta. Detta var alltså min första marängtårta som jag bakade. Jag gjorde två plåtar ifall att en skulle bli dålig och tur att jag gjorde det för första försöket blev helt misslyckat och slutade bränd. Maräng är väldigt känsligt och det är lätt hänt att man bränner den. Men anda plåten blev riktigt bra, tårtan var riktigt smarrig och det tyckte fikagästerna också. En väldigt somrig och god tårta!
Det här behöver du till botten :
100 gram smör (rumsvarmt)
1 ½ dl strösocker
5 äggulor
½ dl mjölk
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Det här behöver du till marängen  :
5 äggvitor
2 ½ dl strösocker
GÖR SÅHÄR :
Vispa smör + strösocker poröst, tillsätt en äggula i taget. Tillsätt mjölken under omrörning. Rör sen ner vetemjöl + bakpulver, blandat! Bred ut på bakplåtspapper på en ugnsplåt.
Det här var alltså min första marängtårta som jag bakade. Jag gjorde två plåtar ifall att en skulle bli dålig och tur att jag gjorde det för första försöket blev helt misslyckat och slutade bränd. Maräng är väldigt känsligt och det är lätt hänt att man bränner den. Men anda plåten blev riktigt bra, tårtan var riktigt smarrig och det tyckte fikagästerna också. En väldigt somrig och god tårta!





Botten
100 gram smör (rumsvarmt)
1 ½ dl strösocker
5 äggulor
½ dl mjölk
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Marängen
5 äggvitor
2 ½ dl strösocker

Vispa smör + strösocker poröst, tillsätt en äggula i taget. Tillsätt mjölken under omrörning. Rör sen ner vetemjöl + bakpulver, blandat! Bred ut på bakplåtspapper på en ugnsplåt.

Vispa äggvitorna tillsammans med hälften av sockret, vispa till hårt skum och tillsätt resten av sockret, vispa en stund till. Bred ut uppe på botten-smeten på plåten och grädda ca 40min 150 grader i nedre delen av ugnen. Låt svalna. Skär tårtan mitt itu, bred ena halvan med hallon (300 gram) + vispad grädde (ca 3 dl). Lägg på andra halvan av tårtan och servera!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback