Helstekt fläskfile med hemmagjord marinad.

Helstekt fläskfile som först fick vila i en hemmagjord marinad, den blev supergod och hur enkel som helst! En mycket bra som jag ska göra hädanefter, med ingredienser som nästan alla har hemma. Passade väldigt bra till fläskfile! Till det blev det en rotsakslåda och en smarrig pepparsås.





2-3 port

Marinad

Matolja
Soja
Sweet chili sås
2-3 vitlöksklyftor
Grillkrydda
Peppar
Salt

Jag använda inge exakta mått (förutom vitlöken) utan blandade bara på hand. Men jag tror inte det spelar någon roll hur man blandar, det blir nog bra ändå. Låt köttet vila i marinaden i 1-2 timmar innan stekning.

1. Stek köttet på hög värme litesnabbt så att den bara får färg. Ta fram lite folie och sätt i en ugnsform, lägg ner filen, krydda på mer och rulla in den i folien. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 20 min. Skär upp och servera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback