Kasslergratäng med vitlök och gräslök.

Det blev en lite sen uppdatering idag. Imorse ringde dom in mig på jobb, så jag har jobbat från 9-18. Tur att jag bara har 30 sekunder till jobbet, hehe. Ganska skönt att man kan sova ut på mornarna och inte behöver stressa! ;)

Har varit sugen så länge nu på en pastagratäng och så fick det bli igår. Enkelt och bra! Fast jag la några minuter extra på att göra en egen ostsås istället för att köpa en. Det går lika bra att köpa en, fast den här ostsåsen blev iallafall sjukt god. Riktigt krämig! Hittade också lite fryst gräslök i som jag rörde i.







4-5 port

300 g gnocchi pasta
400 g rökt kassler
2 klyftor vitlök
ca 1 dl matgrädde
gräslök
salt

Ostsås
75 g smör
4 msk mjöl
5 dl mjölk
2 dl valfri riven ost
salt & peppar

1. Börja med att koka pasta "al dente" och ställ åt sidan. Sen kan du börja med ostsåsen. Smält smöret och vispa ner mjöket. Häll i mjölken lite åt gången och det det koka upp så att det blir tjockare. Sen tar du bort kastrullen från plattan och vispar ner osten. 2. Fräs bort vattnet från kasslern och häll ner grädde, vitlök, gräslök och salt. Sen lägger du all pasta i gratängformen, över med ostsåsen och avslutar med kasslern. Strö på lite riven ost och in i mitten av ugnen på 250 grader i 10 min.

Kommentarer
Postat av: Cenitha

Mycket god! :) Hade massa kassler i frysen så jag testade till lunch idag.

2011-11-02 @ 11:41:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback