Kladdiga brownies.

ca 20 bitar (dom blir ganska maffiga).
200 g mörk choklad (Odense 55% körde jag på)
250 g rumsvarmt smör
3 dl socker
3 ägg
1 äggula
1 dl vetemjöl
1 dl kakao
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
Smörj in en ugnsform, cirka 20x26 cm. Smält 150 gram av chokladen i vattenbad och grovhacka resterande 50 g choklad. Vispa smör och sockret mjukt och fluffigt med elvisp. Tillsätt äggen ett i taget samt äggulan. Rör ner den smälta chokladen. Blanda alla övriga torra ingredienser förutom den hackade chokladen i en skål och sen vispar du ihop det med äggsmeten. Vänd till sist försiktigt ner den hackade chokladen. Häll ut smeten i formen och släta ut den. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i knappt 30 min (jag tog ut min efter 26 min, perfekt!). Men prova gärna med en sticka ändå, kakan ska inte vara rinnig utan bara lite kladdig. Låt kakan svalna, eller ät den varm och servera med ett glas kall mjölk, underbart gott.




ca 20 bitar
(dom blir ganska maffiga).

200 g mörk choklad (Odense 55% körde jag på)
250 g rumsvarmt smör
3 dl socker
3 ägg
1 äggula
1 dl vetemjöl
1 dl kakao
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt

Smörj in en ugnsform, cirka 20x26 cm. Smält 150 gram av chokladen i vattenbad och grovhacka resterande 50 g choklad. Vispa smör och sockret mjukt och fluffigt med elvisp. Tillsätt äggen ett i taget samt äggulan. Rör ner den smälta chokladen. Blanda alla övriga torra ingredienser förutom den hackade chokladen i en skål och sen vispar du ihop det med äggsmeten. Vänd till sist försiktigt ner den hackade chokladen. Häll ut smeten i formen och släta ut den. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i knappt 30 min (jag tog ut min efter 26 min, perfekt!). Men prova gärna med en sticka ändå, kakan ska inte vara rinnig utan bara lite kladdig. Låt kakan svalna, eller ät den varm och servera med ett glas kall mjölk, underbart gott.

Kommentarer
Postat av: Terese

MÅSTE PROVA BAKA DESSA! :D

2011-10-21 @ 14:45:25
URL: http://thisismylifebiiatches.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback