Kyckling med ört och fetaostsås.

Jag fick inspiration av ett LCHF recept när jag gjorde denna rätt. En lite smalare rätt som blev helt perfekt. Örterna, fetaosten och de soltorkade tomaterna blev en fantastiskt god kombination. Tillsammans med ruccola också som har en speciell smak. Det ät många jag vet som inte tycker om ruccola, men till vissa rätter bara måste man ha det. Blev inte heller pasta denna gång, bytte till fullkorns bulgur. Jättegott! Och det bästa av allt, snabbt och lättlagat ;-) Började även baka solrosbröd som precis blev klart lagom till maten.



6-7 port
200 g köttfärs
5 st potatisar
2 stora morötter
2 l vatten
4-5 msk tomatpure
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 köttbuljongtärningar
persilja
salt och peppar
1. Hacka den gula löken, pressea vitlöken och fräs i en gryta tills det fått gyllengul färg. Sen steker du köttfärsen i en stekpanna, tillsätt tomatpuren, salta och peppra lite också. 2. Sen slår du över det i grytan och tillsätter buljongen och vattnet. Låt koka på svag värme. 3. Under tiden så skär du bitar av moötterna och potatisen. Släng ner i grytan och låt koka 20 min.
Efter 10 min kan du göra klimp och "klicka" ner i grytan. Blanda bara ägg, mjöl, vatten och salt med känsla.
Hoppas det ska smaka! :-)
2-3 port

2 st kycklingfileer
2-3 dl grädde
1 rågad msk creme fraiche
1 dl hönsbuljong (jag smulade ner en halv buljontärning med 1 dl vatten)
1 vitlöksklyfta
4 st soltorkade tomater
1 näve fetaost
färska örter (jag använde timjan, basilika och rosmarin)
salt och peppar

1. Skär kycklingen i skivor, stek och salta och peppra. Tillsätt grädden, fraichen, vitlöken och hönsbuljongen och låt koka upp. 2. Ner med de strimlade tomaterna och smula ner fetaosten. Sen ner med de hackade örterna och eventuellt mer salt och peppar.buljongen och vattnet. Låt koka på svag värme. 3. Under tiden så skär du bitar av moötterna och potatisen. Släng ner i grytan och låt koka 20 min.

Kommentarer
Postat av: Terese

Känns som att de sista raderna har hamnat fel i detta inlägg? :)

2011-10-21 @ 14:53:25
URL: http://thisismylifebiiatches.blogg.se/
Postat av: Fia

jag brukar också göra kycklinggryta med soltorkade tomater och fetaost, fast jag använder 2 burkar med creme fraiche med smak av solt tomater och fetaost + lite färsk basilika! Sen her jag i solt tomaterna och smular fetaost! Hur gott som helst! :)

2011-10-22 @ 15:35:10
URL: http://sofiaakerlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback