Silviakaka.



Det här behöver du :
6 ägg
6 dl strösocker
6 dl vetemjöl
6 tsk bakpulver
3 dl kallt vatten
Glasyr :
175 g smält smör el. margarin
6-7 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 äggulor
Gör såhär
Vispa ägg och sockert poröst. Tillsätt vetemjölet utblandat med bakpulvret. Rör sist ner vattnet. Smöra plåten och sätt den i ugnen. Bred ut smeten i långpanna och grädda ca 25-30 min, 175 grader. Jag användet en stor ugnsplåt med måtten 40*32 med lite högre kanter. Ta ut kakan och låt den svalna. Smält smöret till glasyren. Ta kastrullen från plattan och rör ner florsocker, vaniljsocker och äggulorna. Bred ett jämnt lager över kakan och strössla rikligt med kokosflingor. Skär upp i rutor och förvara kakan svalt, gärna i frysen.
När jag gick på högstadiet så var jag tokig i denna söta och sliskiga kaka. Då hette den Emmakaka och nu är den mer känd som Silviakaka. Har världens godaste recept på denna kaka som är helt underbart gott! Måste testas. Och vem ni är bjuder denna kaka till kommer att gilla den. Den är bara lite farlig för det är svårt att hålla sig ifrån en bit eller snarare tio. Godast är den när den fått ligga i kylen eller frysen och stelna litegrann.







6 ägg
6 dl strösocker
6 dl vetemjöl
6 tsk bakpulver
3 dl kallt vatten
Glasyr
175 g smält smör el. margarin
6-7 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 äggulor
Vispa ägg och sockert poröst. Tillsätt vetemjölet utblandat med bakpulvret. Rör sist ner vattnet. Smöra plåten och sätt den i ugnen. Bred ut smeten i långpanna och grädda ca 25-30 min, 175 grader. Jag användet en stor ugnsplåt med måtten 40*32 med lite högre kanter. Ta ut kakan och låt den svalna. Smält smöret till glasyren. Ta kastrullen från plattan och rör ner florsocker, vaniljsocker och äggulorna. Bred ett jämnt lager över kakan och strössla rikligt med kokosflingor. Skär upp i rutor och förvara kakan svalt, gärna i frysen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback