Chokladfudgetårta.

Det var oerhört längesen jag åt chokladfudge. Till den ska det serveras grädde, hallon och ett rejält glas mjölk. Allt som har med choklad att göra, MÅSTE serveras med mjölk. Och man njuter av varenda tugga, maffigt och gott ;) Nästa gång ska jag baka i en annan form. Helst en med avtagbara kanter. Men min är fortfarande på vift hos Sandra.

 



150 g smör
2 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl mjöl
0,5 dl kako
1 tsk bakpulver

Fudge

1,5 dl grädde
1,4 dl socker
2 msk sirap
100 g mörk choklad (gärna Lindt 70%)
75 g smör


1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker. Sikta i mjöl, kakao och bakpulver. Rör i det smälta smöret.
3. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt kakan svalna i formen.
4. Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning några minuter till en tjock och blank smet. Ta kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll smeten på chokladbotten och låt kakan kallna.


Kommentarer
Postat av: Terese

Denna ska jag absolut göra nästa gång jag är hem! Ser så himla gott ut!!! :-D

Svar: Gört! Den är förbaskat god ;)
mycookingheart.blogg.se

2012-10-09 @ 19:45:11
URL: http://annikaterese.spotlife.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback