Mammas smarriga kanelbullar.

Kanelbullar med ett glas mjölk, behöver jag säga mer? ;) Och så ska de vara mörka bullar, inga blekfisar.


50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 dl socker
2 krm salt
14 dl vetemjöl

Fyllning
Smör
Kanel
Socker

1. Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken och låt det bli "fingervarmt".
2. Rör ut jästen i lite av degvätskan och tillsätt sedan resten. Tillsätt salt, socker och rör om.
3. Använd elvisp med degkrokar men helst en hushållsmaskin för att arbeta in allt vetemjöl i degen. Degen ska bli mjuk, smidig och släppa bunken. Låt jäsa 30 minuter övertäckt.
4. Kavla ut degen till så stor rektangulär platta du bara kan, eller gör det i två omgångar. Sen smörar du halva rikligt med smör. Pudrar på med massa kanel och avslutar med sockret som du strör över.
5. Vik över den delen du inte smörat och skär remsor av degen. Snurra sidorna åt varsitt håll och rulla ihop på bordet så bullen ser ut som en "ros".
6. Låt bullarna jäsa övertäckta med en bakduk i ca 30 min. Sen penslar du försiktigt med ett uppvipat ägg och avslutar med pärlsocker. In i ugnen på 225 grader, i ca 8-13 min. Beroende hur mörka du vill ha dom.


Kommentarer
Postat av: Carro - Foto

Vilken super mysig blogg du har! Den är verkligen inspirerande :)

Svar: Oj, tusen tack Carro! Vad glad jag blev av din kommentar, då blir det bara roligare att skriva :)
mycookingheart.blogg.se

2012-11-04 @ 12:10:19
URL: http://nilssonphoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback