Saftig & fräsch citruskaka med lemoncurd glasyr.

En kaka med kvarg som blir väldigt saftig och utan massa onödigt fett. Man kan även minska på sträsockret om man vill och ersätta det med lite strösötningsmedel. Och glasyren är sådära härligt frisk och smarrig. En perfekt kaka att bjuda på!


3 ägg
1,5 dl socker
2 krm salt
0.5 apelsin (finrivet skal)
1 msk citronsaft
1, 5 dl kesella
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Glasyren

ca 2 rågade msk lemoncurd
ca 1 dl kesella
lite finrivet apelsinskal

1. Sätt ugnen på 200°.
2. Vispa ihop ägg och socker pösigt. Rör i salt, apelsinskal, citronsaft, 
kesella och mjölet blandat med bakpulver.
3. Häll smeten i en smord och bröad rund form.
4. Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter. Låt kakan kallna.5. Rör ut lemon curd i lite av kesella. Rör ner resten. Bred glasyren över kakan. Garnera med strimlat apelsinskal och eventuellt citronmeliss.





Kommentarer
Postat av: Helena mitt i smeten

Vilken fin kaka! Den blev jag sugen på att baka till helgen!

Svar: Den är helt ljuvlig, jag smällde i mig hela själv, haha ;)
mycookingheart.blogg.se

2012-10-03 @ 18:59:42
URL: http://www.helenasmat.blogspot.com
Postat av: Joanna / byblondie.se

Den lät riktigt fräsch och god! :)

Svar: Det är den, jag lovar, testa att göra den!
mycookingheart.blogg.se

2012-10-03 @ 20:11:12
URL: http://byblondie.se
Postat av: Annah

Åh vad god den ser ut! :-)

Svar: Riktigt smasken! Kommer ännu ett riktigt smarrigt bakverk imorn ;)
mycookingheart.blogg.se

2012-10-08 @ 21:00:47
URL: http://www.iannahshuvud.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback