Blåbärsrutor.

Åh, vad jag blev sugen på blåbär! Har ju några liter kvar sen jag var ut och plockade. Det var nog sista gången jag plockade blåbär. Finns det ingen man kan hyra som rensar bären åt en? Helt seriös fråga!

Iallafall, hittade dessa ljuvliga blåbärsrutor inne hos Cupcakesfluffan som ser förbaskat goda ut!


Blåbärsrutor

125 g smör
3 dl socker
1 ägg
7 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
3 dl mjölk

1. Rör smör och socker tills det är vitt och poröst, tillsätt ägg och rör om.
2. Blanda samman mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål.
3. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten varvat med mjölken under omrörning.
4. Häll smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna, 25*30 cm.


Fyllning

150 g kallt smör
2 dl socker
2½ dl havregryn
5 dl blåbär (går bra med frysta)

1. Blanda smör, socker och havregryn i en matberedare och kör till en smulig deg.
2. Lägg bären i långpannan på äggsmeten och fördela havredegen över.
3. Grädda i nedre delen av ugnen på 225 grader i ca 25-30 minuter. Ev 5-10 min längre om du använder frysta blåbär
4. Låt kakan svalna innan du skär den i bitar och serverar, gärna med lite vaniljsås eller glass.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback