Saftiga och goda lussebullar.





30-35 st

50 g jäst (söt)
100 g osaltat smör
5 dl mjölk
250 g kesella
2 paket saffran
2 dl strösocker
17 dl vetemjöl
0,5 tsk salt

1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm degvätskan till fingervärme(37 grader). 2. Smula jästen i en stor bunke och tillsätt saffran och russin (spara lite till garnering). Häll degspadet över och rör om så att jästen löser sig och degspadet blandas med saffran och russin. Tillsätt kesella, socker, salt och det mesta av mjölet(spara ca 1 dl till utbakningen).

3. Arbeta degen på ett bakbord eller en bänk tills den blir blank och smidig och släpper från bänken. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. 4. Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 30 bullar eller valfri form. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. 5. Sätt ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa övertäckta i ca 30 min. 6. Pensla lussekatterna med uppvispat ägg och garnera eventuellt med russin. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.

Om du gör stora figurer eller längder så gräddas de i 200 grader i 10-15 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback