Värmande & het fiskgryta med tomat och rotsaker.

På jobbet för ett bra tag sen så hade dom en jättegod fiskgryta och ett underbart morotsbröd till. Jag gav mig på att försöka göra en liknande, utan recept, så det var bara att ta smaklökarna till hjälp. Den blev så gott som exakt likadan, om inte godare tyckte jag. Och massa matlådor blev det över! Fast jobbets morotsbröd var gudomligt, detta blev också bra men när jag kommer tillbaka till veckan så ska jag norpa åt mig det receptet, jag lovar att dela med mig ;-) Ni kommer garanterat att vilja baka det brödet!

OBS! Glöm inte att grytan blir bäst om du sätter i torsken sist. Eftersom annars blir den överkokt och det blir bara småbitar av den i grytan.

Använder ju inga mått när jag gör mat, så receptet är så ungefärligt det bara kan bli.







1 frp torskfile
500 g krossade tomater
1 burk makrill
3-4 morötter
1 liten kålrot
2 st lök
1 tärning fiskbuljong
1 dl grädde
2-3 dl vatten
2 krm chilikrydda
1 tsk gräslök
1 tsk persilja
salt & peppar

1. Jag började att hacka rotsakerna och löken i lite större bitar. Låt det stekas lite mjukt med en klick smör. 2. I med alla krossade tomater och vatten. Sen när det väl blivit varmt så ner med buljongtärningen, låt den lösas upp, sen grädden och alla kryddor. 3. Sist men inte minst tar du makrillen och en gaffel, petar loss bitar och ner i grytan. Sen skär du torsken i valfria bitar och låter puttra på i 7 min. Klart!

Kommentarer
Postat av: emma

ja jag tror jag ska vara hemma då! då kan du ju äntligen få din dopinbjudan ;)

2012-01-11 @ 20:33:36
URL: http://emmaala.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback